Naći sebi mjesto ili kriza

U tvornici automobila na proizvodnoj traci pobunili se automobili. Prvi je rekao da ne želi kotače. Sljedeći nije želio upravljač. Treći nije htio motor. Tako je velik broj auta pošao iz tvornice bez opreme koja je za njih bila namijenjena. Kasnije te aute nitko nije htio kupiti pa su na koncu bili bačeni na otpad. Ova apsurdna priča ima svoju poruku. Svijet je discipliniran u stvarima koje tehnika zahtijeva. Svi se slažemo da auto mora imati kotače, volan, motor. To je prirodno i po naravi stvari.

Povijest ljudskoga roda od privih dana obilježena je radikalnim neslaganjima i podjelama. Zlo dolazi od podjela i neslaganja. Stručnjaci iz ekonomije kažu da jedan od temeljnih razloga ekonomske krize u svijetu jesu rastave u obiteljima. Na prvi pogled sve može izgledati jednostavno i beznačajno, ali ustvari nesreće polaze od osnovne ljudske zajednice. Štete od rastave su višestruke i višeslojne. S rastavom troškovi održavanja obitelji postaju više nego dvostruki. U rastavi od jednoga stvaraju se dva domaćinstva i tako nastaju dupli troškovi. Paralelno s duplim troškovima pojavljuju se troškovi za odvjetnike, troškovi kod državnih institucija koji najčešće premašuju troškove života. Osobe pogođene rastavom izložene su mentalnom, materijalnom i duhovnom stresu. Često problemi nadilaze snage. Kratkoročno i dugoročno kućni, medicinski, pravni i drugi troškovi postaju problem i prijetnja. Dugi sudski procesi i nestabilnost života kojima su svi izloženi, a posebno djeca, uzrokuju teške duhovne, psihičke i materijalne probleme koji ostaju do kraja života. Jedna žena nakon 30 godina frustracija rastavljenoga života beznadno vapi: Rastava je od đavla i nije dobra. Da sam znala da je ovako, nikada se ne bih rastala.

Procjena je da u SAD živi oko 60 milijuna bračnih zajednica. Njih oko 50% prošli su kroz rastavu. Dakle njih 30 milijuna nose posljedice rastave. Ako je prosječan trošak svake rastave oko 100.000 dolara, onda možemo tek zamisliti materijalne i druge štete.

Ljudska podijeljenost nije uvijek nužno loša. Da bismo igrali nogomet, moramo se podijeliti na dvije ekipe. U igri izgrađujemo tijelo i duh i postajemo bolji. Tek kad smo podijeljeni, možemo se pravilno organizirati.

Podijeljenost od mase donosi osjećaj pripadnosti u kojoj stječemo identitet i dobivamo zaštitu i dužnosti. Oni koji ne žele odgovornost, ne žele ni pripadnost. Redovito takvi ne žele ući u brak. Podijeljenost mora biti pravedna i prirodna. U podijeljenosti svatko dobiva prirodno mjesto pod suncem. Podijeljenost između muškarca i žene čovjeku daje božansku moć stvaranja. Bez te podijeljenosti nema života. Kad muškarac pravo shvati poslanje koje dobiva od Stvoritelja, onda će pravo shvatiti i ženu koju je Stvoritelj postavio pokraj njega. Kad izgubi osjećaj o vlastitom poslanju, tada gubi osjećaj o poslanju čovjeka do sebe.

Ako bilo što postoji što oduzima smisao i poslanje i navodi na grijeh, tada se od toga treba odijeliti. Kraj svijeta počinje s čovjekom koji je odlučio živjeti protivno Božjem planu i prirodnom stanju stvari. Jedino kad se odijeli od onoga što vodi u ništavilo i grijeh, čovjek može biti slobodan i spašen.

Ne smiju se dozvoliti podjele koje ubijaju. Ne može se auto odijeliti od onoga što ga pokreće i daje mu snagu.

Čovjek je u kušnji da ne shvati važnost onoga što Isus u evanđelju govori: Ako ti ruka smeta, odsjeci je. Jedino kad se čovjek odijeli od Zloga, postaje slobodan.

Muž s nekim drugim osobama i sadržajima satima i danima ostaje i ne može se otrgnuti. Sa suprugom i djecom gotovo se i ne susreće. Kad su izloženi kušnjama otrovnih, nepotrebnih i krivih sadržaja, ljudi teško stradaju. Ovdje spominjem kompjutorske igre, kocku, pornografiju i druge sadržaje koji slamaju ljudski duh. Kolikima je duh slomljen i pogažen?! Moral i nevinost su im oduzeti u neviđenim kušnjama kojima su bili izloženi, koje nisu mogli izdržati, od kojih se nisu mogli osloboditi i koje su ih pregazile.

U selidbama mnogi su bolno otrgnuti od obitelji i prisiljeni biti zajedno s onima s kojima zajedno ne bi smjeli biti. Te kušnje čovjek može izdržati samo uz veliku Božju milost.

S pozivom na molitvu Gospa vjernike poziva na čudesnu osjetljivost na Isusove riječi iz evanđelja. Ako te oko sablažnjava, iskopaj ga. Molitva je moguća jedino u pravilno organiziranom životu. S molitvom postajemo dostupni Božjoj milosti. Pravilno organiziran život i molitva međusobno se uvjetuju i jedno bez drugoga ne mogu.

AIDS se raširio po Africi, a posebno u Južnoj Africi zbog toga što su obitelji rastavljene i ljudi odvedeni na rad na udaljena mjesta gdje ostaju mjesecima i godinama. U takvim uvjetima ljudi nemaju ni discipline, ni snage oduprijeti se kušnjama. Tu se šire bolesti i duše i tijela.

Biti pravilno organiziran znači biti zajedno tko treba biti zajedno i biti rastavljen tko treba biti rastavljen. Potrebno je život tako organizirati da u samoj njegovoj organizaciji čovjek nalazi zaštitu i milost. Mudri direktor poduzeća pazi i bdije nad svojim radnicima. Nikoga ne želi izlagati kušnjama koje nisu potrebne. U pogreškama organizacije života zlo uvijek traži prostor za djelovanje.

Kad je sveta Tereza iz Lisieuxa bila mala djevojčica, roditelji su donijeli igračke za nju i njezine sestre i htjeli ih podijeliti. Tereza je uzviknula: Ja želim sve! Kasnije je u svome životopisu kazala da je taj trenutak i taj izbor najbolja definicija njezina života. Birala je sve što je za nju, što je dobro i nije htjela polovično birati. Birala je dobro i birala je sve. Željela je dobro u cijelosti. Zanimljivo, bila je sebična. To nazivamo pozitivna sebičnost. Čineći dobro za sebe, sveci u isto vrijeme čine dobro i za čitav svijet oko sebe. Dobro za sebe uvijek je u savršenom skladu s dobrom za drugoga. Ako nešto nije dobro za čovjeka do mene, onda ne može biti dobro ni za mene.

Kultura našega razmišljanja i življenja tjera nas da biramo sve sa svih strana. Čovjek bi htio biti najbolji vjernik, ali u isto vrijeme bira krađu, prijevaru, nemoralan život i sve do čega može doći. Tvrdi da je dobar vjernik i ne vidi zlo u tome da nije platio radniku pravednu plaću, što je susjeda prevario i što nije održao obećanje. Ne vidi ništa zlo u tome da ne poštuje svete sakramente. Političar sebe naziva katoličkim političarom, a ne živi po svetim sakramentima, na svetu misu ne ide i u političkim procesima neprestano postupa suprotno učenju njegove Crkve.

Sveta Terezija iz Lisieuxa odlučila je u potpunosti prihvatiti vjeru sa svim onim što vjera zahtijeva. Odlučila je uzeti sve i do kraja. Učinila je da joj život bude u potpunost evanđeoski i da čitavo njezino biće pripada Kristu. Kaže da je za Krista jednako važno biti vjeran u malim stvarima, kao što su sitnice svakodnevnoga života, i u onim velikim životnim pitanjima. Mala Terezija odlučila je biti nepodijeljena.

Nije dobro rastavljati ono što treba biti sastavljeno. Nije dobro rastaviti obitelj. Nije dobro čovjeku oduzeti mjesto koje mu po Božjemu zakonu pripada. Nije dobro čovjeka čupati iz njegovih korijena i iz njegova prirodnog staništa. Isto tako, ne smije se sastavljati ono što je predviđeno da bude rastavljeno. Mudri su oni koji sebi nađu mjesto koje im prirodno pripada, mjesto koje je za njih Stvoritelj pripravio.

Gospa poziva na molitvu. To je poziv čovjeku da dođe na mjesto koje mu po Božjoj mjeri pripada. Ona je uvijek znala stati pred Boga na pravo mjesto. Moliti znači sebi tražiti pravo mjesto pred Bogom i pred čovjekom. Čovjek koji moli jest onaj koji čitavog života traži mjesto koje mu pripada. Čovjek koji moli živi u skladu s Bogom, s ljudima i sa stvorenjem. Taj sklad koji dolazi od Boga, neprestano se očituje u čovjeku i u njegovom odnosu s nebom i zemljom. Tada započinje mir.

fra Svetozar Kraljević, Hodočašće